top of page
-
Kan ik na mijn onderzoek nog met de wagen rijden?Meestal is het zicht na de consultatie voldoende goed om zelf te rijden. Soms gebruiken we pupilverwijdende druppels waardoor het onveilig is om zelf met de auto te rijden. We raden aan om met chauffeur te komen na volgende onderzoeken: diabetes controle, controle van het netvlies, fluo-angiografie, uitgebreid laser- of cataractvooronderzoek.
-
Kan ik met bancontact betalen?Ja, we verkiezen betalingen met bancontact. We aanvaarden geen betalingen met creditcard.
-
Is de praktijk toegankelijk voor rolstoelpatiënten?Jazeker! Okio bevindt zich op de begane grond en is via de parking voor de deur gemakkelijk toegankelijk met de rolstoel.
-
Kan ik parkeren aan de praktijk?Ja! U kan de auto voor de ingang op onze parking plaatsen. De in- en uitgang van deze parking is bereikbaar via de Weggevoerdenstraat. Het is ook mogelijk om te parkeren op de parkeerstroken aan weerszijden van de Omleiding.
-
Kan ik de resultaten van onderzoeken, voorschriften, attesten of verslagen per email laten opsturen?Door de privacywetgeving mogen we geen patiëntgegevens via e-mail versturen. De arts kan de documenten klaarleggen aan het secretariaat. Sedert kort werken we met electronische geneesmiddelvoorschriften. Als u voorschriften ontbreekt, dan kunnen we ze op aanvraag eenvoudig opladen, zodat u de medicijnen bij de apotheker kan verkrijgen zonder dat u daarvoor nog bij ons langs hoeft te komen. Vul het contactformulier in en formuleer uw vraag, dan proberen we u verder te helpen.
-
Spoedgeval. Wie kan ik bereiken als Okio gesloten is?Tijdens het weekend (vrijdagavond 20u tot maandagochtend 8u) en op feestdagen : bel naar de oogarts van wacht op 050 55 62 90. Tijdens de sluitingsuren : via de spoedgevallendienst in Gasthuisberg.
-
Ik heb geen briefje meegekregen voor de mutualiteit.Sedert begin 2023 worden alle getuigschriften elektronisch verzonden naar uw mutualiteit. U hoeft hier zelf niets voor te doen. U ontvangt automatisch de terugbetaling. Ook de medische voorschriften worden elektronisch aangemaakt. U kan de nodige medicatie, druppels bij de apotheek gaan halen op vertoon van de ID kaart.
-
Waarom krijg ik een mail van Rosa?Rosa is een online afsprakensysteem voor zorgverleners. Via Rosa kan u een zorgverlener vinden en er een afspraak bij maken. Ook de afspraken die via deze website gemaakt worden verlopen via de Rosa agenda. U krijgt na het maken van de afspraak een bevestigingsmail van Rosa. Bewaar deze mail goed. Bent u de afspraak vergeten? Dan kan u via de mail weer de juiste gegevens terug vinden. Wilt u de afspraak annuleren? Dan kan u dit ook via die mail doen.
-
Waarom worden sommige onderzoeken niet terug betaald?De meeste onderzoeken worden grotendeels terugbetaald door de mutualiteit. Maar soms is nodig dat er bij u een OCT-onderzoek uitgevoerd wordt. Hiermee wordt een doorsnede door het hoornvlies, het netvlies of de oogzenuw gemaakt op basis van lichtweerkaatsing. Zo kunnen de structuren en afwijkingen met een zeer grote nauwkeurigheid beoordeeld worden. Dit onderzoek wordt slechts bij bepaalde aandoeningen terugbetaald. U kan hierover meer informatie vragen aan je behandelende arts. Ook een cornea-topografie (pentacam) wordt slechts in bepaalde gevallen terugbetaald door het ziekenfonds. Nochtans is dit onderzoek soms belangrijk om kleine afwijkingen en evoluties van het hoornvlies vast te leggen en de behandeling te bepalen.
-
Zijn de artsen geconventioneerd?Neen, alle artsen zijn niet geconventioneerd maar wel geacrrediteerd (bijgeschoold).
-
Wat is een glasvochtloslating?Het glasvocht is een gel die het grootste deel van de oogbol opvult. Deze gel zit achter de lens en hangt vast aan het netvlies. Wanneer het loskomt van het netvlies spreken we van een achterste glasvochtloslating. Dit kan asymptomatisch en zonder enige problemen gebeuren. Maar in sommige gevallen kan het gepaard gaan met klachten zoals het zien van zwevende vlokjes, een waas, ‘een spinnenweb’, of lichtflitsen. In dat geval raadpleegt u best de oogarts voor een netvliesonderzoek om een netvliesscheurtje of glasvochtbloeding uit te sluiten.
-
Waarom tranen mijn ogen als ik droge ogen heb?Tranen worden gemaakt in de traanklier boven het oog. Ze bestaan uit traanvocht en houden het oog vochtig. Daarna lopen ze via de traanwegen weg naar de neus. Als u veel last heeft van tranende ogen kan dit komen door een slechte afvoer van de tranen doordat ergens in de traanwegen een verstopping zit of een zwakke pompfunctie van de oogleden. Maar er kunnen ook andere oorzaken zijn zoals een te hoge aanmaak van tranen (overproductie van tranen). Het klinkt vreemd, maar heel vaak ligt een droog oog aan de basis van overvloedig tranen. Als de samenstelling van de tranen niet goed is, verdampen ze te snel of glijden ze te snel van het oog weg. Het oog is daardoor minder beschermd, meer gevoelig en daardoor zal de traanklier weer extra tranen aanmaken. Kunsttranen kunnen een oplossing zijn omdat ze de beschermlaag van het oog opnieuw verbeteren.
-
Hoe bereik ik dringend een oogarts?Tijdens onze openingsuren : telefonisch op 016 239295, voor een spoedgeval maken we steeds de dag zelf tijd. Het maken van een niet dringende afspraak gebeurt bij voorkeur via de website. Voor andere vragen kan u best kijken bij de FAQ of een bericht sturen via ons contactformulier. Tijdens de sluitingsuren : via de spoedgevallendienst in Gasthuisberg. Tijdens het weekend (vrijdagavond 20u tot maandagochtend 8u) : bel naar de oogarts van wacht op 050 55 62 90.
bottom of page